Sommerferie i Kroatien 2005

Som i 2004 kørte vi igen i år til Kroatien, vi kørte fra Hadsten Torsdag aften og overnattede syd for Hamborg.

Camping Brunautal am see (Seestrasse 17, D-29646 Bispingen-behringen)

god overnatningsplads tæt ved motorvejen

Vi håbede dermed at være lidt foran, og undgå den værste ferie trafik (Det viste sig at være en god ide`)

Fredag aften fandt vi en campingplads tæt på den Østriske grænse, en super overnatningsplads tæt ved motorvejen.

Pladsen hedder "wagnerhof" (Campinf str. 11, d-83346 Bergen)

Vi starter altid tidligt (Kl. 06.00) men stopper så ca. kl. 17.00 tænder grillen og hygger os !

Som regel har børnene også brug for lidt motion, efter et par lange dage i bilen.

Wagnerhof

Desværre åbner pladsen først komme afsted kl. 7.30, hvilket betød ca. 1 times kø ved Taueren tunnelen.

Hvor vi blev lukket ind i hold.

Vi havde brugt rigtig lang tid på planlægning og udsøgning af campingpladser, såvel til turen men også i Kroatien.

Sidste år havnede vi lidt tilfældigt på Lanterna, i år startede vi så på AC Medveja (Øst siden af Istrien) her ankom

vi lørdag kl. 15.00. Sidste år kørte vi via Slovenien, det samme i år !

Det er super veje, men det koster lidt i vej skat

Ved første øjekast virkede Medveja lidt kaotisk, der er ingen nummer struktur og man ligger sig blot hvor

der er plads. Man skal over en ret befærdet vej for at komme til stranden, men så er der heller ikke mere

"negativt" at sige... For badevandet, stranden og omgivelserne findes ikke meget bedere !

Næste gang vi køre til Kroatien er Medveja et oplagt mål, især hvis man kan lide at bade og snorkle.

Her er rigtig mange fisk og helt klart vand.

Se flere billeder fra AC medveja

Vi valgte at besøge Plivitcie søerne mens vi boede på Medveja, man skal sætte hele dagen af til turen.

Det tager ca. 4 timer at køre begge veje, desværre var det regnvejr den dag vi havde valgt...

Surt at gå 3 timer i parken i møgvejr !

Turen til naturparken går igennem en del krigshærget land, vi kørte bla. forbi flere sønderskudte huse og

skilte med advarsel om miner. Landets histoire kan man altså ikke helt undgå at møde, hvilket jeg personligt

mener høre sig til !

Foto fra Plivitcie

Efter 4 dage på Medveja kørte vi videre til Lanterna, her havde vi en super ferie sidste år og vi var alle

indstillet på at komme tilbage til en rigtig "dase" ferie.

Lanterna er og bliver en super plads !

Her er alt hvad hjertet kan begære:

badevand, vipper direkte i havet, marked, flotte toilet bygninger, og som noget nyt i år " internet cafe"

Se kort over Lanterna (De gule "splattere" viser hvor vi har boet)

Vi valgte at tage en sejltur rundt til et par småbyer, og en enkelt badestrand. Disse ture bliver solgt

af sælgere der kommer rundt på pladsen (Husk at presse prisen lidt, det kan sagtens lade sig gøre )

Jeg vil ikke skrive så meget om Lanterna, se evt. beskrivelsen fra vores ferie i 2004

Foto fra Lanterna 2005

Foto fra sejltur

Vi kørte fra Lanterna mandag morgen (kl. 06.00), og landede på camping Sokol i Prag kl. 17.30 samme dag.

Afstanden passer perfekt, og vi benytter os af muligheden for at besøge det gule marked.

Skal i besøge Prag er det gule marked et "must"

Fra Prag køre vi hjem på en dag, vi kørte kl. 06.00 og var ved Fleggaard kl. 16.00 (det er altså også rekord)

der var ingen trafik og vi kørte via Berlin