Efterårs ferie i Harzen 2009

Opdateret d. 15/10 2009

Så er vi startet på vores efterårstur til Harzen, vi kørte hjemmefra lørdag eftermiddag og nåede grænsen, og senere Jarplund Camping i god tid til at se fodboldkampen mellem Danmark og Sverige.

Søndag morgen/formiddag kørte vi videre mod Harzen, vi havde hjemme fra besluttet at køre efter Harz Camping som ligger tæt ved Goslar. Efter en del kø og vejarbejde på motorvejen ankom vi omkring kl 16.00

Indkørslen til Harz Camping

Vejen som campingpladsen ligger på deler pladsen i to, vi kunne selv vælge hvilken side af vejen vi ville ligge på. Umiddelbart virker højre side bedst, men da toilet bygningen ligger på venstre side fandt vi en plads her. (underligt der ikke er toilet på begge sider af vejen)

Pladsen er velordnet og alt er rent og pænt, især toilet bygningen er rigtig flot, men også resturanten er super. Vi spiste der den første aften og var super mætte da vi gik hjem til campingvognen.

Se flere billeder fra Campingpladsen

Mandag:

Vejeret har været noget skiftende hele aftenen og natten igennem har det blæst og regnet, men op ad formiddagen klarede det op og vi fik besøgt Goslar og Okertall Sperr i nogenlunde tørvejr.

Torvet i Goslar

Kaiser platz

Goslar er et "must" hvis man er i Harzen, klokkespillet på torvet (kl. 12.00) og resten af byen er bestemt et besøg værd !

Okertal Sperr

Billede ud over den opdæmmede sø (Oker See)... Solen kigger lige igennem de tunge skyer

Tirsdag:

Da vejret var koldt men rigtigt fint fra morgenstunden, bestemte vi os for at køre en tur op til Torpfhaus. En nabo på campingpladsen havde fortalt at man i gamle dage kunne se over til øst Tyskland, og at stedet derfor var meget besøgt.

Nå.. men vi kørte turen fra campingpladsen og mod Clausthal-Zellerfeld, herfra ville vi viderer mod Torpfhaus. Desværrer var bjergvejen spærret og vi måtte tilbage igen, op igennem Bad Harzburg og op til Toprfhaus.

I dag er der et lille museum på toppen og ellers ikke rigtigt andet.... Skulle da lige være for et lille "Gasthaus" men en ganske god Jaeger tee... Blev blitzet på vej ned af bjerget så pas på... Er spændt på om "Der Polizei" kan finde os i Danmark !

Udsigten mod "Brocken" set fra Torpfhaus, bag skyerne er Brocken (Blocksberg)

Efter blitzen... kørte vi til centrum af Bad Harzburg, bestemt et besøg værd der er en rigtig hyggelig gågade som strækker sig hele vejen igennem byen. Når gågaden slutter kan man tage svævebanen op af bjerget.

Gågaden i Bad Harzburg

På gågaden kommer man forbi et springvand med helt fantastiske figurer...

Når gågaden slutter kan man vælge en tur op at bjerget, vi valgte at blive nede !

Vi havde bestemt os til at spise frokost i Bad Harzburg men vi havde lidt svært ved at finde det "rigtige" sted, og da det samtidig begyndte at små regne bestemte vi os for at tage en rugbrød i campingvognen. Endnu engang spiste vi aftensmad på campingpladsen, og endnu engang supermad og super betjening !

Onsdag:

Fint vejr fra morgenstunden heldigt for vi havde bestemt os for at besøge Brocken (Bloksberg), vi valgte at tage damplokomotivet til toppen det koster naturligvis mere end hvis man selv køre derop (57 Euro for to voksene tur/retur) men det var bestemt alle pengene værd. Der er flere muligheder for at fange toget vi valgte at køre til Drei Annen Hohne, herfra er der ca. 1 time til toppen.

Afgang fra Drei Annen Hohne

På vej op igennem skoven, i røg og damp

Efterhånden som vi nærmede os toppen, kom der sne på træerne

Så er vi på toppen af Bloksberg i 1140 meters højde

-3 og med hård vind... Føltes meget koldere !

Så er toget tilbage for at hente os, vi har holdt varmen med et glas jæger te i resturanten

Næste hold turister på vej op, vi holdte på et side spor...

Vi har ialt brugt 4 timer på turen, husk det varme tøj hvis i vil besøge Brocken !

Se flere billeder fra togturen

På hjemturen spiste vi frokost i Braunlage, hyggelig lille by med udsigt til bjergene.

Torsdag:

Sidste dag inden turen går mod Danmark, det har været koldt i nat og små sneet engang i mellem. Men her til morgen ser vejert fint ud og vi køre en tur til Hahnenklee, der er nu ikke meget at se. Det er en typisk ski by (hvor vi er havnet lidt ude for sæsonnen) der er meget tåget på toppen af bjerget, så vi vælger at blive nede man kan ellers komme med svævebanen helt op på toppen af Bocksberg... Ikke at forveksle med Bloksbjerg !

Et kik ned af gågaden i Hahnenklee

Stavkirken i Hahnenklee

Fredag:

Så er ferien slut og vi skal tilbage mod Danmark, vejeret har vist sig fra sin værste side i nat det stormer og regner. Turen hjem bliver alt andet end behalig... Men efter lidt handel ved grænsen er vi hjemme i Hadsten kl. 18.15, selve køreturen har taget 8 timer det kunne være gået lidt stærkere hvis vejeret havede været lidt bedre.