Sommerferie i Canada 2018

Del 2
Del 3

3/7 2018

Der køre rigtigt mange og lange tog forbi pladsen, i dag talte jeg 154 vogne trukket af 3 lokomotiver.
På underlig vis sover vi fint om natten, så vi må være godt trætte.

Video klip 1

Video klip 2

Det har stort set regnet hele dagen, men vi kørte som planlagt op til “Kicking Horse” i den tro at vi kunne møde en Grizzely Bjørn der oppe. Det viste sig at vi skulle med en ski lift op for at møde ham, vejret var ikke for godt så vi droppede det.

I stedet for kørte vi efter “Buffalo ranch” som vi på forhånd havde ud set os til et besøg, det viste sig at være endnu en “fuser” :(

På vejen tilbage så vi et skilt til et ulve internat, det viste sig at blive rigtigt spændende at høre om deres arbejde med ulvene. Og naturligvis deres syn på ulve i naturen, meget interessant at høre deres udlægning af hvordan frit levende ulvene bør håndteres i naturen.

Video klip

Der er for øvrigt ikke nogle registrerede angreb på mennesker i Canada, til trods for en stor bestand.
De ulve der er i internatet er født og opvoksede der, andre er kommet som helt små hvalpe efter deres mor er død.
De er blevet så fortrolige med mennesker, at de ikke længere kan eller må udsættes i naturen.

Vi spiste frokost på en meget lille og charmerende restaurant i byen, der er kun åben fra kl. 7.30 til kl. 14.00 fantastisk lille sted.

Efter lidt aftensmad på campingpladsen, blev der et lille ophold i regnen så vi fik gået en tur i Golden.

I morgen køre vi videre vest over, vi har ikke booket nogle pladser men tænker på Revelstoke eller Salmon Arms.

Vi har afmeldt vores reservation i Whistler, og må erkende at vi har været for optimistiske i vores planlægning, det tager lidt længere at komme rundt end vi havde regnet med.

4/7 2018

Dejligt vejr lige fra morgenstunden af, dejligt at se solen igen :)
Efter lidt morgenmad kørte vi mod Revelstoke, som var planlagt til det første stop i dag (måske også overnatning)

Revelstoke er en rigtig hyggelig by, noget større end Golden som vi besøgte i går og bestemt et besøg værd.

Vi vandt en time på vejen (skift af tidszone) så vi bestemte os til at køre mod Salmon arm, det var kun 100 kilometer ekstra men det betyder at vi er lidt tættere på Kamloops hvor vi skal overnatte i morgen.

Salmon arm har fået sit navn fra de Laks, der hvert efterår kommer op for at yngle i søen og floderne.
Med det fantastiske vejr ( 28 grader) vi har fået i dag fik vi lidt frokost i byen, og vendte også forbi havnen og den lange træ mole.

Vi overnatter på en plads der hedder “Hidden valley”, helt tilfældigt da det var den første plads vi mødte inden for køre afstand til byen.
Vi har fået en fantastisk plads lige ned mod en lille å, hvor der også kommer laks op i efteråret.

Vi fik endnu en gang fut i ildstedet, og tilberedte ( ja hvad ellers) laks over bålet.
I morgen går turen mod Kamloops, hvor vi har reserveret for en enkelt nat.

5/7 2018

Vi er ankommet til Kamloops, hvor vi på forhånd har reserveret en plads lige ved siden af "Kamloops Wildlife park".

Jeg har læst om parken et par steder på nettet, men blev faktisk ret skuffet da vi endeligt kom frem.
Parken virker ikke særligt godt vedligeholdt, og dyrene ligner ikke nogen der trives særligt godt.
Mange af dem går alene i burene, som er ved at vokse til i ukrudt og buske, en del af dyrene kunne vi overhovedet ikke se.

Videoklip

Nå men en tur ned i byen for at få købet lidt ind, også tilbage på campingpladsen hvor vi virkeligt har fået varme at mærke.

For første gang på turen har vi haft aircondition til at køre i Camperen, mens vi har holdt på en campingplads.

6/7 2018

I dag er vi nået til Vancouver vi har fået et par dage ekstra da vi droppede Whistler, så vi har måttet finde en plads til de næste 2 dage. Vi er endt på en meget fin plads i Burnaby, her er alt hvad man kan ønske sig endda swimmingpool. Der er også mulighed for at fange “ Sky train” ned til Vancouver, vi vil gerne undgå at have camperen med ned i midt byen.

Vi har kørt 330 kilometer, og har brugt resten af dagen på pladsen i det gode vejr.
Jeg havde forventet at vi var ovre det værste bjergkørsel, men det har faktisk været en af de lidt mere seje dage. Landskabet har mindet lidt om Kassel bakker… Bare ganget med 2.
Vi håber at kunne bruge lørdagen i byen, krydser fingre for at det gode vejr holder.

7/7 2018

Det har regnet det meste af natten, og det regner forsat her til morgen.
Men omkring kl. 10.00 lysnede det, og vi kom af sted mod centrum af Vancouver.

Jeg var overbevist om at vi var ret tæt på centrum, men endnu engang driller afstandene på kortet.
Det tog os 45 minutter med Sky Train til downtown, men okay det er en fin måde at rejse på.

Selve byen ligner de andre storbyer vi har været i, den her er bare kæmpe stor !
Vi har oplevet rigtigt mange fattige og hjemløse på gaden, der sidder en del tiggere rundt omkring det har vi ikke oplevet i så stor stil i de øvrige byer vi har besøgt.
Vi var også en tur igennem China Town, men det var faktisk endnu værre end i selve centrum.

Vi fik styret vores shopping gener, og på en Irsk Pub set Kroatien vinde over Rusland i fodbold, samtidig med at vi fik den største burger og et par kolde øl.
Vi glæder os til at se finalen, det bliver hjemme i Danmark.

8/7 2018

Vi har nu flyttet plads til Fort Langley “Fort camping”, en hyggelig by ned til Fraser River desværre er vi også kommet til myggeland… Det er helt vildt, vi blev bidt lige fra vi stod ud af bilen.
Eftermiddagen er gået ok med masser af mygge spray men her til aften er vi kravlet i ly i camperen, ærgerligt for det er ellers fint vejr.
Vi nåede en gå tur i byen, og blev enige om at der skal vi have brunch i morgen.

På vejen her over besøgte vi Campilano Provencial Park, som blandt andet giver mulighed for en tur på en ret lang hængebro. Men også en tur på Cliff Hanger hvor gangbroen er fastgjort på klippesiden, vi nåede også en rundtur på broer i mellem træerne det var en rigtig god oplevelse.

Vi ville gerne have brugt eftermiddagen ved stranden, men det var helt umuligt at finde en parkeringsplads så vi kørte tilbage i mod campingpladsen.

9/7 2018

I dag er det besøgs dag vi skal besøge min moster som for mange år siden, emigrerede til Canada sammen med hendes mand.
De bor ikke så langt fra pladsen så det bliver en ganske kort køretur, vi startede dagen med morgenmad i Fort Langley.

I morgen starter turen mod Calgary, vi skal aflevere camperen på fredag og har dermed 3 dage til at køre omkring 900 km.

10/7 2018

Så er vi startet på turen tilbage i mod Calgary, det er tirsdag og vi skal aflevere camperen fredag morgen vi har ca. 900 kilometer vi skal have kørt.
I dag har vi taget godt 330 kilometer, og er stoppet for natten “ Wooden Lake RV Park”.
Pladsen ligger ned til en sø hvor der også er en lille badestrand, vi valgte at køre over Kelowna for at køre en anden vej end vi gjorde mod Vancouver.

Den er lidt længere men går i gennem et vin distrikt ved Okanagan Lake ( lidt unødvendig parat viden… Okanagan betyder Grizzley :), (har ikke helt opgivet håbet om at se en Grizzely endnu).

Vi fandt desværre ikke nogen vingårde, jeg tror vi ventede for længe med at dreje af hovedvejen. Det ser ud til at vin distrikterne ligger før “William Bennet Brigde”, når man kommer fra vest mod øst.
Da vi opdagede det… Gad vi ikke køre tilbage igen.

Nu står den bare på afslapning og en ordentlig bøf til aftensmad, så må vi se hvor vi havner i morgen.
Efter aftensmaden gik vi en tur i området, vi kiggede lidt nysgerrigt på et hus der var til salg.
Inden vi fik set os om var vi på den store rundtur, fantastisk hus lige ned til søen koster kun kr. 11.000.000
Til trods for at vi flere gange sagde at vi skulle flyve hjem fredag, oplevede vi igen Canadierne fra deres hjælpsomme og imødekommende facon :)

11/7 2018

Ikke så meget at berette, vi er på vej mod Calgary og havde planlagt at overnatte i Golden.
Vi har bestemt ikke fortrudt at vi kørte af hovedvej 97A den er lidt længere, men en fantastisk flot tur.
Den første plads vi kom til var optaget, den næste gik lige… Bestemt en fin plads rent beliggenheds mæssigt, men toiletter og pladsen som helhed trænger til en meget kærlig hånd.
Vi fik lidt frokost i Revelstoke, og så den forlængede spilletid i mellem England og Kroatien ✌️

12/7 2018

Sidste dag i camperen

Vi har taget det stille og roligt mod Calgary, kørte på “Bow Valley Parkway” fra Castle mountain” mod Banff.
Har forgæves forsøgt at fylde gas på camperen, men vi kan ikke finde en tankstation hvor det kan lykkedes vi må betale os fra det i morgen.
Vi er ankommet til en campingplads der hedder “Calgary west campground”, her er rigtigt fint og kun 20 kilometer til hvor vi skal aflevere camperen i morgen tidlig.

Dagbogen slutter her med nogle af de største indtryk, vi tager med herfra:

Virkeligt dejligt at komme på besøg:

Lidt til den negative side: