Thailand april 2014

Tirsdag d. 15/4

Dagen startede med tømmermænd i Thailand for Nicolai og Asger, som valgte en spontan bytur, som ingen af dem kan huske noget af i dag. Nogle få erindringer er dog dukket op og indebærer shemales, flere flasker vodka og skør overtagelse af et dansegulv. Drengene havde valgt en rigtig dårlig dag at have tømmermænd, da busturen ud af bangkok var bumlende og gyngende. Vi havde en højst besynderlig Thailandsk guide, som tydeligvis ikke havde spildt sin tid på at lære meget engelsk. Eller også var det bare ikke lykkedes særlig godt :-)

På vej til River Kwai jungle raft havde vi flere stop. Vi startede med at køre til Broen over River Kwai, kendt fra Hollywood filmen af samme navn. Det var dejligt at komme væk fra storbyen og nyde den frodige natur og roen, som en velkommen kontrast fra Bangkok larm. Nogle fra vores bus, som var på en 1 dagstur, var blevet sat af et stykke fra Broen og skulle sejle det sidste stykke til Broen med longtailboat. Meget dramatisk var de udsat for et sammen stød med en anden longtailboat på floden. Deres båd sank og deres ipads, telefoner, kameraer mm. blev ødelagt. Det tog lidt tid at få det hele rapporteret til de lokale myndigheder og få dem i noget tørt tøj fra det nærmeste marked. En fra vores bus blev desværre ret forbrændt på sin hånd og måtte en tur på sygehuset.

Vi kørte derefter videre til kirkegården for de soldater, der døde under opbygningen af "death railway". Samme sted så vi et museum, som fortalte historien om, hvordan japanerne under 2. verdenskrig ville have bygget en jernbane mellem Thailand og Burma for at kunne transportere petroleum og olie fra Burma til Thailand. Da de havde overtaget Tailand mod at Thaierne forblev et frit folk, kunne de ikke tvinge Thaierne til at arbejde for sig. Derfor brugte de krigsfanger fra England, Holland og Australien. 116.000 mennesker døde under de umenneskelige forhold der var.

Derefter kørte vi videre til en lille landsby ved floden, hvor os på flere dags turen skulle videre med longtailboat til vores "hotel". En anelse bekymret efter den tidligere dramatiske oplevelse skyndte Fine og Birgitte sig som de eneste at tage redningsveste på :-). Efter en sejltur på ca. 40 min. ankom vi til River Jungle Raft, hvor vi med det samme fik serveret traditionel frokost, ris med 3 forskellige retter. Det smagte rigtig godt. Eftermiddagen er gået med at flyde med strømmen ned af floden fra den ene ende af resortet til den anden. Der er påbud om, at man skal have redningsvest på, hvilket er ret fornuftigt, da der er en meget stærk strøm ned af floden. Det gælder derfor om, at komme op inden resortet slutter og junglen tager over.... Floden er dejlig kølig til forskel fra poolen i Bangkok, som mere havde temperatur af badekar. Inden aftensmaden og opvisning af Mon stammens dans, er der også tid til et par øl og rom og cola på vores helt egen flydende tømmerflåde foran hytterne.

Se flere billeder her

Efterfølgende kørte vi til en lille landsby ved flo