Sommerferie i Kroatien og Østrig 2009

Efter vi sidste år holdte vores sommerferie i Danmark, gik turen i år nu igen sydover. Kroatien er målet men i år har vi bestemt os for at bruge et par dage i Østrig.

Da der lige var et fodbold stævne der skulle overståes, kom vi først af sted fra Hadsten kl. 16.30 søndag eftermiddag og var derfor i tvivl om vi kunne nå vores sædvanlige overnatningsplads syd for Hamborg. Men efter lidt hurtige indkøb ved Duborg, nåede vi Camping Brunautal kl. 21.55 og kunne dermed lige nå at checke ind inden lukketid kl 22.00

Pladsen ligger ca. 60 km. Syd for Hamborg og er en super overnatningsplads, der er kort afstand til motorvejen og fine sanitære forhold.

Camping Brunautal am see Seestrasse 17, D-29646 Bispingen-behringen

Brunautal tidligt om morgenen, campingpladsen åbner kl. 07.00

En lille å løber igennem pladsen.

Østrig er vi altid blot smuttet igennem en tidlig morgen, men har hver gang snakket om hvor fantastisk det ser ud. Efter lidt benarbejde hjemmefra faldt valget på "Terassencamping Schlossberg Itter"

Vi kørte fra Camping Brunautal kl. 7.00 mandag morgen, og vi nåede efter en fin køretur uden uheld og kø til Camping Schlossberg kl. 16.00. Vi var dog noget overrasket over hvor meget vejarbejde der var på motorvejen igennem Tyskland, hjemme fra havde vi fået campingvognen tempo 100 godkendt det gør turen igennem tyskland noget hurtigere.

Nå men op med forteltet og afsted til resturanten for lidt aftensmad, ikke det bedste mad vi har fået men efter lidt forvirring fik vi hvad vi havde bestilt og gik mætte tilbage til vognen.

Dagen efter regnede det kraftigt fra morgenstunden og indtil kl. 11.00 hvor solen kom igennem, vi besluttede os til at køre en tur til Kitzbuhl som ligger ca. 25 km. fra pladsen. Undervejs begyndte regnen igen og vi kørte blot en tur igennem byen. Tilbage på pladsen skinnede solen fra en skyfri himmel og swimmingpoolen blev flittigt benyttet.

Camping Schlossberg tårnet der kan ses i baggrunden er en del af byen "Itter" som kan nåes med en god travetur igennem skoven.

Swimmingpoolen

På dag 2 skinnede solen fra morgenstunden, og vi besluttede at køre til Kitzbuhl igen denne gang kom vi op med svævebanen og gik en tur igennem byen.

Med svævebanen op på Kitzbuhl

Kitzbuhl

Tryk her for at se flere foto fra Camping Schlossberg og Kitzbuhl

Schlossberg er en super fin plads med de bedste og flotteste sanitære forhold vi nogensinde har oplevet på en campingplads, især var vi noget imponeret over at det ene bruse rum som er indrettet med noget der minder om en autovaskemaskine. Smid 50 cent i og bliv spulet og vasket af store børster..

Eneste minus er en del støj fra vejen og togbanen, det skal dog siges at der var gang i noget vej og spor arbejde i de dagen hvor vi var på pladsen. Vi pakkede teltet om aftenen så vi kunne køre mod Kroatien tidligt næste morgen.

Efter lidt snakken frem og tilbage besluttede vi os for at køre tilbage til Tyskland, for at følge motorvejen igennem Østrig vi har en gang prøvet at komme over bjergene med campingvognen (det vil jeg gerne undgå at prøve igen). Turen er kilometer mæssigt lidt længere men betydeligt nemmere.

Vi ankom til Camping Lanterna kl. 16.00 og kørte direkte til vores plads, det er naturligvis en fordel at have reserveret hjemmefra i vores tilfælde havde vi, benyttet os af et vinter tilbud hvor man selv kunne bestemme hvilket pladsnummer man ville have.

Der er egentligt ikke så meget nyt at sige om Lanterna, der er fortaget en del renovering af strandarealet bla. er vipperne fjernet måske pga. af lav vandstand. Ellers er det mest på den anden side af bugten der er lavet nye bade muligheder, og det fungere faktisk rigtigt godt.

Et kig hen af badestranden, der er flere steder lavet trapper ud i havet.

Nok ikke så børnevenligt der bliver hurtigt dybt.

Der er fint at snorkle i mellem klipperne, der er masser af små fisk at kigge på... Beklager den dårlige billed kvalitet.

Tryk her for at se flere billeder fra stranden

Tryk her for at se flere undervandsbilleder

Generelt er stranden ikke særligt børnevenlig, hvis man har små børn med er pool områderne meget bedre.

Resten af pladsen fremstår som sædvanligt velplejet og ren, toiletterner bliver gjort rent hele dagen og butikkerne har det mest nødvendige til fornuftige priser. Vi har efterhånden besøgt alle resturanterne på pladsen, vores favoritter er "Adria" som ligger lige midt på campingpladsen for øvrigt også den eneste resturant hvor man kan betale med Visa og Master card. Samt "Kras" hvor man bare ikke får bedre pizzaer. Jeg har markeret de 2 resturanter med en "rød splatter" på det kort du finder lidt længerenede på siden.

Der ligger også flere gode resturanter langs vejen, her bliver der stegt pattegrise hele eftermiddagen men også fisk og skaldyr er der rigtigt meget af. Alt virker super frisk det er nu 4 gang vi besøger pladsen og har aldrig haft mistanke om dårlig hygiejene på nogle af resturanterne.

Også denne gang fik vi besøgt Porec, Umag og Novigrad alle byer der ligger inden for kort køreafstand og som bestemt er et besøg vær. Husk badetøjet hvis i tager til Novigrad.

"Stranden" ved Novigad

Tryk her for at se flere billeder fra Novigrad

Torvet i Umag

12 dage på Lanterna forsvinder lyn hurtigt, og vi skal nu så småt til at vende snuden hjem af som noget nyt kan man nu forlade Lanterna kl. 06.00 (man skal betale dagen i forvejen) hvilket vi benyttede os af.

Vi har en enkelt gang tidligere besøgt Camping Katzenkopf i Tyskland, og det var da også målet for vores overnatning på vej hjem. Vi ankom omkring kl. 16.00 og fik en plads udenfor selve pladsen, det er ganske praktisk hvis man gerne vil tidligt afsted næste morgen det er muligt at få strøm udenfor.

Her er altid rent og pænt og resturanten er super god, vi er aldrig gået sultene derfra man får nogle kæmpe portioner.. Køb evt. et par flasker lokal vin i receptionen det er bestemt værd at drikke !

Indkørslen til Camping Katzenkopf

Overnatningspladsen udenfor super hvis man vil tidligt af sted næste dag.

Tryk her for at se flere billeder fra Katzenkopf

Link til Katzenkopf

Vi kørte fra Katzenkopf kl. 06.00 og var ved Duborg kl. 15.00, på vejen hjem kom vi i 6 km. kø på Vejle broen underligt at have kørt 4000 kilometer og så løbe ind i kø 1 time før man er hjemme igen...