Sommerferie i Kroatien 2010

Turen i år gik for en gangs skyld til Kroatien, vi har nu efterhånden besøgt landet rigtigt mange gange og aldrig blevet skuffede.

I år var ingen undtagelse !

Som sædvanligt skulle Krone Cup fodbold stævnet lige overståes, og vi kom først af sted fra Hadsten kl. 15.30 søndag eftermiddag.

Men efter lidt indkøb ved Duborg, nåede vi Camping Brunautal kl. 20.30 Pladsen ligger ca. 60 km. Syd for Hamborg og er en super overnatningsplads, der er kort afstand til motorvejen og fine sanitære forhold.

Camping Brunautal am see Seestrasse 17, D-29646 Bispingen-behringen (Billeder fra 2009)

I år har vi reserveret plads på Bijevala Uvala i uge 27 hvor vi skal mødes med 2 hold venner, så da vi var i god tid valgte vi at starte med at køre lidt længere øst på.

Hjemme fra var valget faldet på Camping Zaton som ligger ved Zadar, der er noget længere at køre end blot til Istrien (omkring 2000 km fra Hadsten).

Vi kørte fra Camping Brunautal kl. 7.00 mandag morgen, og vi nåede Camping Wagnerhoff omkring kl. 17.00. Vi har tidligere overnattet på denne plads som ligger inden for fornuftig afstand til Østrig, og fra de tunneller som kan give meget kø på udsatte dage. Vores erfaring siger os at det er rigtigt godt at komme igennem bla. Tauern inden kl. 10.00, så er der ingen kø problemer resten af vejen.

Indkørslen til Camping Wagnerhoff

Vi ankom til Camping Zaton sidst på eftermiddagen, og kunne selv gå rundt på pladsen og udsøge den plads vi helst ville have. Der var mange ledige pladser atvælge imellem, og efter lidt traven frem og tilbage lykkedes det os at finde en med havudsigt. Vi fik vendt campingvognen så der var skygge foran vognen, og valgte derfor ikke at sætte forteltet op for de få dage inden vi lørdag skulle til Istrien.

Et kig ned mod vandet på Zaton

Camping Zatoner en super fin plads med en god badestrand, for en gang skyld en meget børne venlig strand med sand lige så langt ud man kan bunde. Fine resturanter hele vejen rundt på pladsen, der er faktisk en hel gade kun med resturanter ! Vi besøgte pladsen under VM i fodbold og til alle kampene var der arrengeret fodbold på storskærm hele vejen rundt på pladsen.

Stranden på Zaton

Skygge i baren på stranden ved Zaton

Vi havde hjemme fra (DCU Forum) læst at øen VAR er et besøg værd hvis man kan lide at snorkle, det tager ca. 20 at køre derud og vi fandt ret hurtig en fin strand. Det er virkelig supervand med masser af fisk, det kan kun anbefales at bruge et par timer derude. Desværre var der rigtigt mange søpindsvin så husk badeskoene hvis i køre til VAR.

Stranden ved VAR

Et søpindsvin hentet på land til nærmere undersøgelse

Vi brugte de første par dage på stranden, men fik dog også lige tid til at smutte en tur til Split. Turen var væsentligt længere end vi havde regnet med ca. 170 km hver vej, desværrer var byen en skuffelse og det var stort set umuligt at finde en parkeringsplads. Vi var alle enige om at turen havde været spild af tid, vi ville hellere have brugt dagen på stranden !

Et enkelt billede fra Split

Lørdag morgen startede vi turen til Istrien, vi havde omkring 400 km at køre og havnede i Porec på Bijevala Uvala omkring kl. 15.00. Vi havde undervejs besluttet at vi gerne ville blive et par dage ekstra, det klarede de uden problemer i receptionen, dog kunne vi ikke få den plads de på forhånd havde reserveret til os. Efter lidt køren frem og lidt tilbage (det er en stor plads med mange små veje) fandt vi det mest fantastiske plads med havudsigt og et fint blik til stranden, pladsen kunne bare ikke være bedre. Så op med teltet og endelig følte vi alle at nu var alt på de faste pladser i forteltet, underligt så meget det betyder i forhold til ikke at have teltet på !

Indkørslen til Bijevala Uvala

Så var det tid til den første dukkert, her er der ingen badestrand men trapper ned i vandet, det passer os fint da vi ikke længere har små børn med. Vandet var krystal klart og en tur med snorklen afslørede noget der ligende et saltvandsakvarium under vores tær, sjældent har vi snorklet et sted med så mange fisk !

Billed er taget med et billigt engangs kamera, men det giver da et indtryk af livet i havet

Pladsen ligger tæt på Porec og hvis man vil slippe for at have bilen med ind for at handle, kan man tage en vandtaxi ind til centrum af byen. Det koster stort set det samme som en normal taxi, især hvis man "prutter" lidt om prisen og så får man en fin og hurtig sejltur langs stranden.Har man mod på at køre selv hvilket ikke er noget problem, skal man blot væbne sig med tålmodighed der er meget trafik.

Vandtaxi fra Porec til Bijevala Uvala koster ca. 300 Kuna

Har man lyst til en frokost eller noget aftensmad i Porec skal man huske at promille grænsen i Kroatien er nul, og vi har faktisk oplevet rigtigt meget politi på vejene !

Ellers er der ganske gode muligheder for at handle i det lokale Konsum, som for øvrigt er meget billigere end på pladsen. Pris niveauet generelt ligner efterhånden danske priser især hvis man skal købe øl og vin i butikkerne, man kan med fordel handle ved vejsiden hvor man ofte også kan købe vin. Den store forskel på priserne finder man på resturanterne hvor man spiser rigtigt billigt, vi regner med ca. 100,- kr per person incl. forret, hovedret og drikkevarer.

Som altid nåede vi også en tur på gocart banen, selv om vi efterhånden har kørt nogle gange er det stadig utroligt underholdende. Den bedste gocart bane finde i mellem Porec og Camping Lanterna, hvis man køre efter skiltene til Lanterna kan man ikke undgå at finde den !

Der ligger nogle billeder fra gocartbanen under ferien 2007, banen har ikke ændret sig siden !

Katzenkopf

Efter en god lang uge på Bijevala Uvala er det på tide at vende snuden hjem af, vi kender efterhånden turen og vores faste overnatnings plads i Tyskland hvor den store Jægerschnitzel og den god vin ventede. Vi kørte fra campingpladsen omkring kl. 08.00 og ankom til Katzenkopf omkring kl. 18.00, det kan anbefales at købe et par flasker lokal hvidvin i receptionen det smager super godt !

Indkørslen til Camping Katzenkopf overnatningspladsen udenfor super hvis man vil tidligt af sted næste dag.

Tryk her for at se flere billeder (2009) fra Katzenkopf

Link til Katzenkopf

Vi kørte fra Katzenkopf kl. 05.30 og var ved Duborg kl. 15.00, på vejen hjem havde vi desværre en punktering på campingvognen. Heldigvis opdagede vi det halv flade dæk på en resteplads og slap dermed for at skifte på motorvejen.

Endnu en god ferie er slut, vi glæder os vist alle til at komme afsted igen... Og mon ikke det næste år endnu en gang bliver Kroatien.