Sommerferie i Kroatien 2012

Endnu en gang gik turen til Kroatien.

Vi kørte hjemmefra lørdag morgen kl. 04.00 og ankom til Ingolstadt kl.16.30 super vejr over 30 grader på pladsen, det fik dog ende i løbet at natten hvor et uvejr ramte området med kraftig torden og regn.

Campingpladsen er faktisk rigtig fin, der hersker dog noget kaos når rigtigt mange ankommer blot for en enkelt overnatning. Vognene bliver parkeret meget tæt på kryds og tværs, til trods for at der faktisk var rigtigt god plads andre steder på pladsen.
Vi spiste på resturanten på pladsen, der var lang vente tid og faktisk ikke særlig god mad. Skal vi besøge pladsen igen spiser vi et andet sted...

Resturanten på Azur camping

Link til Azur Camping Ingolstadt

Vi kørte fra en meget våd plads søndag morgen kl. 7.00

Bijevala Uvala

Vi ankom til camping Bijevala Uvala søndag eftermiddag omkring kl. 15.30, en tur helt uden kø og andre forhindringer.

Vi havde reserveret hjemmefra og denne gang bedt om en lidt størrere plads, sidste år var det lidt presset at finde plads til fortelt (og ekstra telt til pigerne). De nederste rækker mod havet er ikke ret store, denne gang blev vi flyttet en række tilbage men fik til gengæld en dobbelt så stor plads med masser af skygge. Hele ugen har der været 30 grader i skyggen fra kl. 08.00, så selv om vi var glade for at slippe for den Danske sommer var vi også glade for skyggepladsen.

Skyggeplads

Kl. 8.20 35,7 grader i skyggen

Pladsen er som altid velordnet og der er styr på tingene, resturanter og boder fungere rigtigt godt. Alle toiletbygninger bliver rengjort hele tiden.

Stranden

Stemnings billede fra "Bungy bar"

Go kart banen

Vi har aldrig oplevet problemer på denne plads !

Læs evt. mere fra 2010 og 2011

Camping Park Umag

Efter en uge på Bijevala var det tid til at flytte plads, vi havde hjemme fra bestemt os til at prøver Camping Park Umag.
Vi har ofte kørt forbi men aldrig været inde på pladsen, vi havde reserveret hjemmefra og allerede da vi modtog bekræftigelsen viste vi også hvilken plads vi fik.

Link til Camping Park Umag

Pladsen er meget velordnet og der er styr på tingene, men de unge menesker vi havde med syntes der er mere stille end på Bijevala.
Der er ikke så meget fest og ballade, og der er ikke så mange bar`er og resturanter i nær området som der er på Bijevala (for os passede det fint).
Badevandet er helt perfekt og her der er ikke så meget tang og skidt i vandet, som der nogen gange kan komme i løbet af dagen på Bijevala.

Stranden

Badebroen

Der er mulighed for at leje vandscootere, cyklebåde og alm. både med motor på pladsen, der er også et dykkercenter hvor man kan komme med ud på et prøvedyk. Eller man kan fornøje sig med en gang paragliding efter en speedbåd.

Stranden består af klipper og der er ikke særligt dybt før man kommer et godt stykke ud, det er en stor hjælp med badesko så kan men uden problemer komme ud over de værste sten. Ellers kan man benytte badebroen hvor der et dybt nok til at hoppe i.

Park Umag er en kæmpe stor plads med rigtigt mange grønne områder ind i mellem de enkelte sektioner, det er ikke alle steder der er mulighed for at finde skygge og vi havde desværrer en plads direkte i solen. Heldigvis havde vi en frisk brise fra havet, og vores markise til at skabe lidt skygge. Vi havde utroligt godt vejr hele ugen, fra kl. 08.00 om morgenen var der høj sol og 30 grader i skyggen. Så det meste af dagen blev brugt ved stranden, eller på den lille bar lige ved siden af vores plads.

Kig mod stranden

Fra stranden mod pladsen

"Vores" bar

Et kig langs stranden

Vi fik testet stort set alle resturanterne på pladsen, og alle på nær en kan anbefales... På resturanten ved swimmingpoolen oplevede vi den absolut dårligste service med lang ventetid, for få tjenere, forkert mad i forhold til det bestilte. Hvordan en enkelt resturant på pladsen (hvor alt andet er fint) kan være så dårlig er mig en gåde !
Grundet ventetid på menukort/betjening forlod rigtigt mange gæster resturanten igen.

Lidt aften stemning

Et lille videoklip fra en af boderne, der sælges alt mellem himmel og jord men især olie, grappa og frugt. Samtidig er der lidt lokal underholdning.

Klik på billede for at se video

Men alt i alt en fin plads som vi nok vender tilbage til en anden gang, evt. når vi engang skal afsted alene.

Vi kørte fra Umag søndag morgen kl. 7.00, og satte kursen mod vores faste overnatningsplads Katzenkopf. Her er der ikke ændret noget så kig evt. på beskrivelsen fra 2010 eller 2011.
Turen forløb uden den store kø, vi brugte vel omkring en time ekstra på "stop and go kø i sydtyskland, og ankom til Katzenkopf omkring kl. 16.30.

Vi kørte igen kl. 05.00 mandag morgen, og var efter en kort shopping tur ved grænsen hjemme ca. kl. 15.00 (Hadsten ca. 200 km. fra grænsen).

Generelt oplevede vi en masse vejarbejde hele vejen op igennem tyskland.

Endnu en veloverstået ferie med dejligt vejr i Kroatien, vi glæder os til at se hvad der sker når de pr. 1/1 2013 bliver indlemmet i EU. Pt. kradser krisen også i Kroatien, og rigtigt mange steder klager de over færrere besøgende end de sidste år. Vi oplevede da også byer som før var fulde af liv, men nu blot ligget stille hen.